what are words when you really don't mean them

Förlåt, ignorera detta om ni vill, ett sista inlägg bara innan jag lämnar bloggen utanför.

När folk på jobbet kör på som vanligt utan hänsyn till oss som var där när det hände så kommer känslorna upp igen. Dom säger att dom förstår men nej, dom kommer aldrig göra det. Dom var inte där när det hände. Dom var hemma och trodde det var åskan som small. Dom fick aldrig upp tanken i deras huvud att "nu dör jag". Den paniken har dom inte känt och jag vill inte att dom ska låtsas att dom förstår då. Och förlåt, jag skulle sluta prata om detta men det är jobbigt när folk tror att dom vet fast dom inte gör det. "Jag har också varit med om detta, jag vet hur det känns" - ja, du går i samma glassplitter som oss och du går på samma förstörda gator och ser samma syn som oss NU, men du var inte där DÅ, du såg inte det som hände DÅ. Du förstår inte. "Du kan prata med mig" - ja, men vi kommer inte komma någon vart och jag kommer bara må mer dåligt för jag vet att du sitter där och låtsas att du förstår fast du inte gör det. Därför jag hellre pratar med någon som var med mig när det hände. Dom vet. Inte du. 

Och jag vet också - jag har haft sån himla tur jämfört med vissa andra och jag uppskattar det, men även om man inte drabbas så mycket som det kan tyckas, så blir det mycket ändå än vad man är van vid. Det är svårt att förklara. Hoppas ni inte ogillar mig för att jag tjatar så mycket om det här men det var svårare än vad jag trodde att ignorera. Man möts av gråtande arbetskollegor i personalrummet som har brytit ihop för att chocken kommit ifatt dom. Man får jobba på dubbelt så mycket för att den personalen vi egentligen skulle vara är bara hälften nu för att de andra varit tvungna att gå hem. En del blir sura och arga för att dom tycker att "dom bara tänker på sig själva" men FÖRSTÅ att det är det man måste få göra nu?! Man kan inte prioritera andra eller jobbet när man mår som man gör. Vi kan inte stå och vara trevliga och försöka låtsas som ingenting när vi måste stå på exakt samma ställe som vi gjorde när det hände. Det är svårt för oss och även om ni aldrig kommer fatta så måste ni lita på oss och ändå förstå att vi är äkta. Vi vill inte må dåligt.

Sen när du säger att du också mår dåligt och inte vill ha en kram för att man bara är en "ny" vän och inte en gammal. Hör du inte ens vad du sitter och säger till mig? Förstår du vilka ord du uttrycker efter allt som hänt? Sårad. Där sitter man och försöker trösta någon när man egentligen behöver trösta varandra och så får man höra ord som trycker ner när man minst av allt behöver det. 

Som sagt, du förstår inte, men alla människor reagerar olika, ta hänsyn så går vi igenom detta tillsammans men på olika vägar. Om du förstår vad jag menar.

Kommentarer
Postat av: Citty Olsson

Man kan aldrig veta hur det känns. När folk säger att de förstår, så förstår de oftast inte alls. Så jag säger aldrig det. Man kan aldrig förstå, men man kan försöka förstå.



Kram.

2011-07-26 @ 16:32:38
URL: http://www.finest.se/Citty
Postat av: Jennifer

Hej Lisa.

Jag har varit med om en olyckshändelse också där folk omkring mig dog.



När jag berättade för mina vänner vad som hade hänt blev de arga, de förstod inte hur jag kunde "skämta" om en sådan sak. När de väl insåg att det jag sa var sant så kom det upp för dem. Men efter en vecka tänkte de inte på de som jag längre,egentligen ingenting man kan vänta sig heller. Det jag försöker säga är att folk som ofta inte har varit med om någonting sådant säger ofta att "de förstår" men det gör de inte, jag säger inte att mina vänner eller kanske dina vänner är dåliga vänner. Men logiskt är det att de förstår inte. De kommer aldrig att förstå känslan av att se ett lik som dött på fel sätt. Livet går vidare för dem,vi måste leva med detta varje dag. Man glömmer det aldrig,man lär sig att leva med det.



Det jag mindes som jag tyckte var jobbigt att jag ville inte prata med dem efter ett tag för att jag ville inte att de skulle tycka att de blev tjatigt.

Hitta någon som du vet "kanske inte förstår" men som har en aning om vad du pratar om. De blir lättare att bearbeta det då. Oftast går det inte riktigt att förklara för vänner heller,för det finns inga ord att beskriva känslan.



vill inte droppa en bok här på ditt komentarfält, Men det kanske gav någonting.



2011-09-04 @ 22:55:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0